Lönsamhetsbedömning

i Kategori: Företagsekonomi
Sammanfattning från kap. 16
Företag strävar efter lönsamhet, som innebär att de totala intäkterna ska vara större än kostnaderna.

För att fatta beslut om ev. tillverkning, prissättning eller om projekt ska startas, räcker inte information från affärsredovisningen. Ett skäl är att årsbokslut & årsredovisningar upprättas först efter räkenskapsårets slut, medan beslutsunderlaget i regel beövs längt tidigare.

Ett annat skäl är att resultaträkningen inte specificierar konstnaderna för enskilda varor/tjänster. Därför görs kalkyler där man fösöker beräkna vad enskilda varoa/produkter/tjänster kostar att tillverka eller köpa & vilket pris som bör sättas för att inte sälja med förlust.

Företag gör förkalkyler: som är viktiga för beslutsunderlagen.
De gör även efterkalkyler: för att se hur det gick.

Fasta & rörliga kostnader
Fasta kostnader (FK) är oberoende av volym.
Volym = mängd av något. T.ex:
  • antal varor i ett handelsföretag,
  • antalet arbetstimmar i ett konsultföretag,
  • antalet sjukbesök på en läkarmottagning eller
  • antalet körda mil i ett txiföretag.
Volym kan även vara försäljningens storlek uttryckt i kronor.

Exempel på fasta kostnader: Lokalhyra, avskrivningar & ränta.

Fasta kostnader är oförändrade även om volymen ändras. Fasta kostnader/st kan räknas fram genom att de fasta konstanderna divideras med volymen.

Priser på produkter täcker inte alltid de egna kostnaderna
Priset bestäms av vad kunderna är beredda att betala, vad konkurrenter tar för pris m.m.

Kalkyler kan vara bra för att se över kostnaderna och kunna hitta vägar att minska dessa.
Förkalkyler kan användas som underlag till företagets budgetar.

Rörliga kostnader (RK):
priset ändras när volymen ökar eller minskar.

Totala kostnader: När man lägger samman fasta & rörliga kostnader får du Totala kostnader (TK) för att köpa eller tillerka en produkt.

Totala intäkter (TI) = Prist/st x antal sålda enheter.

Nollpunkten
När totala intäkter är lika stora som de totala kostnaderna är resultatet noll, dvs. varken vinst eller förlust.

Det är bra att veta vart nollpunkten ligger eftersom du då vet hur många enheter som du minst måste sälja för att täcka dina kostnader & undvika förlust.

Nollpunkten, även kallad nollpunktsvolym, kritisk punkt eller break-even point, räknas fram enl. nedanstående:
Nollpunkt: (Pris/st x Volym) - FK - (RK/st x Volym) = 0
Eller Nollpunkt: (Pris/st x Volym) = FK + (RK/st x Volym)
Eller Nollpunkt = Fast Kostnad dividerat med (Pris per styck - Rörlig kostnad per styck)

När nollpunktsvolymen multipliceras med priset får man fram nollpunktsomsättningen, som visar de totala intäkter som företaget behöver få under den period som mäts för att inte gå med förlust.

Den beräknas på nedanstående sätt: Nollpunktsomsättning = Nollpunktsvolym x Pris/st.

Säkerhetsmarginalen är den del av försäljningen som överstiger nollpunkten. Den visar hur mycket försäljningen kan sjunka innan det blir förlust.

Säkerhetsmarginalen kan beräknas som ett antal produkter eller som en procentandel av den aktuella försäljningsvolymen.

Säkerhetsmarginal i styck = Aktuell Volym - Nollpunktsvolym
Säkethetsmarginal i % = Säkerhetsmarginal / Aktuell Volym
Kommentarer
PHOTOS BY MADELEINE♥

sv. Ja, men du behöver inte tacka., de är jag som ska tacka för att dina tips är så bra och funkar! :D



haha förlåt, men förstår ingenting vad inlägget handlar om.. något om företagande och ekonomi typ? :)



ha en bra dag! ♥

2012-03-19   16:59:04   Website: http://photosbymadeleine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

» Om blogginnehavaren «

Mode, design & hudvård
Mitt liv i en storslagen samling!

Asos - Sheinside - TOBI - Nelly - Boohoo - Bubbleroom - H&M - Ginatricot - Ebay

Alla mina foton är det copyright på!

"Vi ångrar aldrig det vi gjorde
utan det vi lät bli"


Translate this website

RSS 2.0