Hudguiden, stress

i Kategori: Hudguiden

STRESS och AVSLAPPNING

När faran dyker upp så mobiliserar kroppens extra resurser för att hantera detta. Vi förbereder oss för sker kamp eller flykt, behöver extra krafter. Vi får mer tillgång till energi om man är stressad. Pulsen & blodtrycket stiger.

Psykisk stress
Vi får extra energi som inte kommer till användning, alltså stresshormoner lagras i kroppen, vilket är negativt. Stress kan inträffa i skolan, arbete, hemmet, idrotten. När man ställer kvar på sig blir man ofta drabbad av psykisk stress. Man går med ett överintag med energi i kroppen. Stressrelaterade sjukdomar ökar stadigt. Man kan bli både positivt stressad och negativt, men den viktigaste delen som behövs åtgärda är den negativa stressen.

Negativ stress
Om man har Olust, får man negativ stress. Har man höga förväntningar, blir man mer stressad, negativt.  Orsaker till stress kallas stressorer (det finns korta & långa stressorer). Kort stressor = Nej, missade bussen, måste springa. Lång stressor = Skilsmässa, dödsfall. Människor reagerar olika på stress bl.a. p.g.a. ”min inställning”. Synsätt på skolan leder till olika sorters stress, vilken inställning och vilka krav man har på sig.

Resultat av stress:
•  Huvudvärk
•  Magont
•  Olustkänslor
•  Försämrat immunförsvar
•  Trötthet + sömnrubbningar
•  Bli glömsk
•  Tröstäter
•  Lättirriterad
•  Rastlös

På arbetsplatser så är det ofta högt tempo d.v.s. man ska producera så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, vilket blir billigare. Dock brukar det leda till att arbetarna drabbas för, för mycket stress.

Råd på hur vi ska jobba med stressen
•  Förebygga den! Främst genom att man tidsplanerar/tidsanpassar
•  eller övningar
•  Lev i nuet (inte blicka så långt framåt)
•  God planering (ex: skolplanering)
•  Tänk efter vad som är viktigt, mindre viktigt – prioritera
•  Du måste våga säga nej
•  Försök hitta stressorerna & gör någonting åt dem.

Vi lever i ett samhälle där många mår dåligt utav stress. Bl.a. på grund av de ovannämda, även för att vi jämför oss med personer som har mer än en själv. 

Vad leder till mindre stress?
•  Avslappning
•  Träning & motion
•  Ut i naturen
•  Att få tala ut
•  Meditation
•  Yoga
•  Tai chi
•  Qi gong
•  Massage
•  Och inte minst: tänk positivt!

Bättre hy under vintern...

i Kategori: Hudguiden

Huden är alltid behov av näring & fukt i olika mängder. Under vintern behöver du inte tillsätta fukt om du ska ut i kylan, istället byter du till en näringsrik nattcreme, som ser till att huden får bättre skydd nästa dag.

Istället för en ansiktstvätt på morgonen kan du välja ett ansiktsvatten, innan du går ut. Glöm ej bort att använda någon fuktgivande produkt. Ett bra tips är att använda ett fuktserum, regelbundet, varje kväll innan nattcremen.

En torr, känslig vinterhud mår bra av en ansiktsolja som anpassas efter hudtyp.
För en mer normal hudtyp fungerar ett serum med hyaluronsyra som binder fukt.
På vintern behöver även fet hy fukt, och behandlas på samma sätt som en torr, känslig hy.

Peeling
Peeling 2 gånger i veckan är lika viktigt på vindern som på sommaren. Genom att avlägsna de döda hudcellerna får du tillbaka lystern i huden. Direkt efter peelingen är en fuktgivande ansiktsmask bra som avslut. 

Skydd utomhus
Kölden utomhus torkar ut huden, när vi kommer in i värmen har den samma effekt. Vid låg luftfuktighet, som vid stark kyla, minskar vattenhalten i överhudens hornlager, vilket kan ge narig & torr hud. Den som redan är torr kan få problem med eksem och rodnad, en blandhy kan få besvär som torra partier på till exempel kinderna.

Det är viktigt att använda milda rengöringsprodukter och undvika tvål! Tvålen löser upp fett, men vi behöver ha kvar fettet i huden. De som tillbringar mycket av sin tid utomhus, kan använda en sportcreme, som skyddar mot sol och kyla.

Näring eller fukt?
Har du problem med tilltäppta porer och glansig hy? Då bör du fukta huden med oljefria produkter, absolut INTE torka ut huden med starka preparat. Om huden torkas ut, "tror" den att det behövs ännu mera fett, och börjar därför producera mer fett än vad som behövs. "Det blir en ond cirkel". Satsa hellre på djuprengörande produkter med antiseptiska egenskaper som inte torkar ut huden, och fuktgivande cremer. Är du osäker? Be om råd!

Dags - och - nattcreme
Året om: kan man ha en skyddande creme på dagen, gärna med solskyddsfaktor, och en närande creme på natten när huden vilar.

Källor: Artikeln "Fukta & Skydda" ur tidningen Kicks (nr 4 2009), skriven av Anna Olsson, s.16-17.
Intervjuperson: Sandra Krastins Österberg, hudterapeut Kicks Tyresö.

Christmas presents

i Kategori: Högtider
All I Want For Christmas Is You

Min Önskelista

Dig, dig och DIG!
♥ En extern hårddisk, med mycket minne!
♥ Bättre och bredare plattång
♥ Presentkort: STADIUM, MQ, Ginatricot, H&M, Thermal Classic SPA
♥ Produkter från Thermal Classic SPA
♥ Större väska, brun eller konjak - färgad
♥ Salladskål - tillhörande mina glas (Boda Nova) om det går att få tag i
♥ Glas - med gröna former på (Boda Nova)
♥ Nått snyggt, skimmrande, klädesplagg till nyår
♥ Fina sängkläder, d.v.s. örngott, påslakan, lakan (1,60 säng) (OBS, i bomull)
♥ Tjocka, hållbara kuddar  
♥ Söta dekorationskuddar, från PB - butiken (står på: Hem ljuva hem, tror jag)
♥ Något roligt BUZZ - spel
♥ Övrigt (vilket kan vara pengar)

Återkommer om mer =)

» Om blogginnehavaren «

Mode, design & hudvård
Mitt liv i en storslagen samling!

Asos - Sheinside - TOBI - Nelly - Boohoo - Bubbleroom - H&M - Ginatricot - Ebay

Alla mina foton är det copyright på!

"Vi ångrar aldrig det vi gjorde
utan det vi lät bli"


Translate this website

RSS 2.0