Budget & kvitton

Vid start av företag – gör två sorters budget: en resultatbudget & likviditetsbudget.

Resultatbudget & resultat

Beräkna resultat = Intäkter (-) kostnader för perioden.
Resultatbudget är en beräkning av hur mycket kapital en verksamhet kräver, och görs upp före periodens början. Alltså resultatbudget är en planerad budget, dock är det inte säkert att resultatet blir som det man budgeterat.

Likviditetsbudget = Överblick över in - och utbetalningar. Inbetalningarna jämförs med utbetalningarna för en period & skillnaden blir ett överskott eller underskott.

Inbetalningarna större än utbetalningarna = ett överskott.
Utbetalningarna större än inbetalningarna = ett underskott.

Likviditetsbudget görs månadsvis för att se till att det hela tiden finns likvida medel (dvs. pengar) i företaget. Likvida medel = Kassa, Plusgiro & Bank.
___________________________________________________________________________

LVP, Lägsta Värde Princip - Lagret värderas till lägsta anskaffningsvärde & verkligt värde.
En vara kan sjunka i värde - använder lägsta värdet.

Anskaffningsvärde = för en tillgång från utgiften för inköpet/tillverkningen. Detta innebär att i anskaffningsvärdet ingår alla utgifter som företaget haft i den normala verksamheten för att bringa varan till dess tillstånd och plats på balansdagen. (anskaffningsvärde - inkuransavdrag)

Verkliga värdet
= nettoförsäljningsvärdet dvs. försäljningsvärde (-) försäljningskostnader.

Inkuransavdrag = 3 % avdrag på svårsålda varor (som anses vara gamla, omoderna m.m.)
Från anskaffningspriset får avräknas ett schablonmässigt inkuransavdrag på 3 % för lager.

Varukostnad = Inköpskostnad för de varor som sålts.
___________________________________________________________________________

FIFO, First In, First Out = Det som köps in först, säljs först.

Utanför EU = ingen moms!

Att periodisera = att omvandla inkomster & utgifter till intäkter & kostnader och  redovisa intäkter & kostnader på rätt period.


Bokföring vid bokslut
1. Omföringar
2. Resultaträkning
3. Balansräkning


Bokföringsorder = ett eget skrivet kvitto via en särskild blankett, en bokföringsorder.

Kvitton skall helst numreras i samband med att de sätts in i datumordning i pärm.
Numret kallas för verifikationsnummer & används sedan när du bokför affärshändelsen.
M. h. a numret hittar du lätt från verifikationen till bokföringen och tvärt om.


Verifikation ska innehålla:
  • Datum - när verifikationen sammanställes
  • Datum – när affärshändelsen inträffade
  • Beskrivning – av affärshändelsen
  • Hela beloppet – med momsen specificerad
  • Motparten (butiknamn/företagsnamn) man gjort affären med.