Företagsekonomi, del 3
Strategiska planer = långsiktiga, flera år.
Taktiska planer = kortsiktiga, ca 1 år.
Ex på strategisk plan: skall en vara produceras mer? Mindre? Skall den utvecklas?Besluten tar ofta företagets styrelse/ledning/ eller ägare.
Ex på taktisk plan: hur man hanterar nuvarande kunder & produkter samt nuvarande marknader. dessa beslut tas ofta längre ner i företagets organisation.
Den viktiga affärsplanen
Affärsplan: företagets ledsstjärna.
I affärsplanen finns:
- affärsidé, vision & mål
- Organisation
- ägare
- ekonomi & finnanser
- konkurrenter
- produktbeskrivningar
- målgrupper
- marknadsföring
- analys av företagets styrkor, svagheter, hot & möjligheter (SWOT - Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats)
En bra affärsplan underlättar för företaget att söka lån, riskkapital och gynnar kanske företagets utveckling.
Affärsplanen skall:
- vara lätt att förstå
- ha ett tydligt budskap
- vara känd för de anställda, kunder och leverantörer.
- vara skriftlig
Affärsidén bör innehålla:
- vilka behov de väljer att tillfredsställa
- vad de väljer att producera
- målgrupp
- vilka marknader de vill finnas på
En Vision är en
- dröm, som kan bli sann, långsiktigt.
- dröm om ett framtida läge för ett företag.
Visionen ger en bild av hur företaget & dess produkter ser ut om 3 - 10 år.
Visionen ska:
- vara en utmaning
- ha en rik innerbörd
- ha stor attraktionskraft
Mål skall vara mätbara
Ex: vi ska baka det bästa brödet i stan (sa bagare Bengtsson)
Fortsättning följer...
sv: Tack så mycket. Det beror på :P Har du nån systemkamera nu? nått speciellt märke du gillar?