Ekonomisk planering
- Om försäljningen ökat eller minskat
- Om pengarna räcker till fortsatt verksamhetsdrift.
En budget
- är en planering över din ekonomi för framtiden uttryckt i siffror.
- beräknar de pengar du förväntas få & de pengar som kommer att gå åt.
- gör att du i förväg kan se & använda pengarna rätt.
- avser ofta ett år.
Budgetering
- hjälper företagen att uppnå ekonomiska mål.
- gör att man i i tid kan avstå från ekonomiska förluster.
- gör att man kan använda pengarna effektivt
- kan även motivera till försäljning hos de anställda, då de vet vilka försäljningsmål de har.
- är bra för att man kan styra företagets resurser.
- Bra underlag för att kunna låna.
Låneinstitut (banker mm) kräver ofta en budget som beslutsunderlag, vid lån av pengar till företag.
Starta nytt företag
Gör en budget över din tänkta verksamhet.
- Hur mycket pengar räknar du till försäljning?
- Vilka kostnader uppstår för att driva detta företag?
Resultatbudget = en plan över förväntade intäkter & kostnader. Här kan du sedan se om det budgeterade resultatet ger vinst eller förlust. Jämför siffrorna i budgeten med de faktiska intäkter & kostnader som är.
Analys av avvikelser: det är viktigt att noggrannt analysera avvikelserna & undersöka varför det inte blev som man hade budgeterad.
Avvikelsen = skillnaden mellan det budgeterade & utfallet.
Likviditetsbudget = Överbick över in -och utbetalningar. Inbetalningarna jämförs med utbetalningarna för en period & skillnaden blir ett överskott eller underskott. Om inbetalningarna är större än utbetalningarna blir det ett överskott. Blir utbetalningarna större än inbetalningarna - underskott.
Likviditetsbudget görs månadsvis för att se till att det hela tiden finns likvida medel (dvs pengar) i företaget.
Skillnader mellan likviditetabudget & resultatbudget
Likviditetsbudget visar in - och utbetalningar,
Resultatbudgeten visar utförda prestationer och förbrukningar av resurser dvs. intäkter & kostnader.
Om det saknas pengar enl. likviditetsbudgeten kan man:
1. Ta till med privata pengar
2. Låna pengar (från bank)
3. Korta ner kundens kredittider (så att pengar forsar in till företaget snabbare)
4. Minska varulagrets storlek genom minska inköp. Risk = varor tar slut, kunder handlar på andra ställen.
5. Förlänga sin egen kredittid (dvs betala leverantörer senare)
6. Sälja tillgångar (och leasa det som behövs) senare.