Citronmask & ånga ansiktet

[Eget recept]
Citronmask

Du behöver:
En halv citron
Ca 10 msk strösocker

Gör så här:
Krama ur fruktsaften ifrån citronhalvan (det behöver inte vara exakt en halv det kan vara lite mindre) i en lite djup tallrik eller liknande. Blanda i ca 10 msk socker och rör om under tiden. Blandningen skall tjockna till, den får inte vara för lös. Om smeten fortfarande inte är tjock så får man lägga på ytterliggare ett lager med strösocker. Väl klar så låter man blandningen stå i några minuter (rekomendation ca 15 min).

Applicera citronmasken på ansiktet. OBS undvik ögonkontakt, om så sker, skölj omedelbart bort under ljummet vatten. Det bästa är om någon annan hjälper dig. Låt citronmasken sitta kvar i ca 15 min, du skall då känna att masken inte är lös eller blöt någonstans i ditt ansikte.

När masken har suttit på i 15 minuter så sköljer du av den med ljummet vatten. Citronmasken skall då ha stelnat lite, det får inte rinna av den när du ska tvätta bort den för då är den inte klar. När du sköljer av den se då upp för att skrubba, har du sår så kan du skrapa upp dem, vilket gör att infektioner sprids runt. Var därför noga med att vaska bort masken försiktigt med händerna. När du väl känner att det har börjat mjukna i ansiktet kan du ”gnugga” bort det sista lite lätt. Då behöver du inte vara så noga med att vaska.

När du tvättat bort citronmasken så är det dags att torka. För att vara så hygienisk som möjligt så bör din handduk vara ren. Nu bör du känna en liten skillnad, huden skall kännas en aning mjukare och fräschare.

Reflektion: Mitt ansikte hade en känsla av baby hud när jag hade tvättat bort citronmasken.

________________________________________________________________________

[Ånga hemma]
Ånga och rensa upp ansiktet

Du behöver:
Ca 15-18 dl Vatten (ungefär en halv kastrull eller lite mer)
En kastrull
En handduk
(Rengöringsprodukter om du har)


Gör så här:
Börja med att koka vatten i en kastrull (det skall koka tills det kommer en massa ånga)
Om du har några rengöringsprodukter, använd dem innan du ångar ansiktet. Ställ kastrullen på ett bord och böj dig så att du har ansiktet ovanför vattenångorna, så att porerna öppnas. (Missa inte underlägg under kastrullen så du inte förstör bordet). Det är viktigt att du sitter bekvämt. Ta en handduk över huvudet för att stänga inne lite av ångorna, för då kommer värmen eller ångorna att hålla längre. Se till att du inte bränner dig.

Du skall sitta i ca 5 minuter, inte mer! Njut av den varma ångan och slappna av. OBS var inte för nära ångan så
att det bränns!

Väl klar så torkar du ansiktet försiktigt med en rin handduk. Efter ångbadet så har porerna öppnas vilket innebär att det är det lättare att klämma för att rensa upp ansiktet. OBS ta helst två pappersbitar och kläm med får att undgå att smuts och bakterier bildas i ansiktet runt porerna av dina fingrar.

Man behöver inte klämma, jag har testat att ånga ansiktet och jag använde mitt ansiktsvatten innan ångbadet, därefter använde jag det igen inklusive en kräm som gör att man inte blir torr. Det funkar jätte bra, men observera att alla har olika hudtyper. 

Ungefär så här gör de på det SPA som jag går på när jag ska göra en ansiktsbehandling.

De tvättar mitt ansikte, lägger på ansiktsvatten och tar fram en liten ångmaskin och börjar ånga mitt ansikte under en tid. Därefter tar de papper och tömmer mina porer (klämmer mina finnar) de lägger även masker på o.s.v.
#1 - - Anna:

Heej stämmer det att du gjort Bella W ´s blogg? Hon tipsade iallafall mig att gå in här när jag sa att jag ville ha ny design :)

Will u help me?

//Anna J

#2 - - PHOTOS BY MADELEINE♥:

Wow vilken fin blogg du har, och jag måste bara tacka för tipset!



Jag har haft finnar i flera partier av ansiktet, vid 'näsvingarna', på hakan och i pannan. Sedan testade jag det här, dock med inslag av lite egna produkter och metoder, och nu har min hud genast blivit bättre. Finnarna har minskat drastiskt och min hur är så mycket jämnare och finare nu.



Tack för tipset!

kram♥

#3 - - Denise:

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!