Värsta helgen på länge!

Iker opererades för Patella Luxation i höger bakben i tisdags. Vi hämtade honom i onsdags och började ge honom smärtstillande medicin, Metacam, precis som vid förra operationen. Onsdagen gick, torsdagen likaså men när väl fredagen kom så började Iker kräkas och bli dålig i magen. Vi fick genast avsluta medicineringen. 
 
Jag fick råd av min veterinär att köpa ett kosttillskott för mage och tarm, den ville han ej äta. Fick råd av Blå Stjärnan att köpa ett foder också för tarm och mage, de ville han heller inte ta. Köpte kyckling, torsk och kokade vardera samt ris och gav honom. Han åt lite i fredags kväll. 
 
Hela lördagen fram till kvällen gick utan så goda resultat. Vi lade kosttillskottet i ljummet vatten så den blev i pasta form och i princip tvingade i Iker det, resultatet blev att han inte kräktes mer. Det var varmt i lägenheten trots att alla fönster var öppna så vi åkte till mina föräldrar då det är lugnare, och inte lika varmt. Han blir oftast väldigt glad att se dem också så tänkte att han kanske piggnar till lite där. Och visst, han drack lite självmant och åt lite Cesar mat vid 19 tiden sedan lite pastej vid 21 (vi fick ej i honom annat så blev tvugna att prova Cesar & pastej). V hade även tidigare provat filmjölk (A-fil) men den ville han heller inte ta.
 
Natten från lördag till söndag var väldigt jobbig! Han gjorde av sig inne och det såg inte bra ut. kl. 03.30 tog jag taxi för att hämta en bil som vi skulle ta till Blå Stjärnan.
 
På Blå Stjärnans Djursjukhus..
Stod vi i två val: Antingen börja medicinera honom (obs, ej Metacam) och hoppas att han får matlust eller lägga in honom för dropp. Skulle inte medicineringen hjälpa så hade han ändå fått komma in för dropp så det blev ett nästan självklart svar. Inatt kan vi sova lugnt, har dock en liten oro för att något skall gå snett. Men han är i goda händer! Det är i alla fall skönt att släppa på stressen!
 
Det kändes helt rätt att lägga in honom för dropp så att han förhoppningsvis kan få tillbaka matsuget och börjar dricka som han ska. 
 
Allt började när han skulle dra mjölktänder..
Stackarn får vara med om så mycket. Allt ifrån att dra mjölktänder till upptäckten av felet på bakbenen (Medial Patella Luxation) som lett till en röntgen, två operationer.
 
Inte nog med det..
Så verka han inte tåla medicinen Metacam. Kan inte tänka mig att de varit magsjuka eller nått med tanke på att han inte var helt 100 vid första operation heller, men han blev aldrig (som tur va) såhär dålig. Så vi vet inte helt. Men jag är nästintill säker på att det är den där jäkla medicinen, vet andra som heller inte klarat Metacam. 
 
 
Ibland kan man undra varför man bloggar om sådana här saker, men det finns andra som kan ha befunnit sig i samma sits som kan ge mig tips eller andra som hamnar här som jag kan på nått vis råda via detta inlägg. Och det är skönt att skriva av sig!
 
Jag hoppas innerligt att han blir bra och att ni haft en trevligare helg än oss kram /Sandra.