Innan du skaffar hund!

Hej kära läsare. Nu kände jag för att skriva av mig, lite mer personligt, och tipsa alla som älskar hundar och har suget på att skaffa en. Eftersom vi har fått problem med vår hund, så vill jag vara dig behjälplig med råd före du skaffar dig en hund.
 
1. Vilken hundras passar mig bäst?
Tänk efter vilken hundras som passar dig bäst, kanske är du aktiv och ska ha en väldigt aktiv hund eller kanske är du tvärtom. 
 
2. Vilka sjukdomar är vanliga på den hundras jag är intresserad av?
När du har bestämt dig för en hund så kolla gärna vanliga sjukdomar som de kan få. Exempelvis så har vi en liten hund, en chihuahua. De kan få problem med benen, precis som vår har fått. Så kallad Medial Patella Luxation, grad 2-3. Andra hundraser kan vanligtvis få atros. Så kolla gäna upp lite kring den ras du förälskat dig i. 
 
2. Försäkring.
Jämför olika försäkringar, ring och hör vad de olika försäkringsbolagen erbjuder och vilken typ/nivå de rekomenderar dig att köpa (du bör då kanske veta vilken hundras du ska köpa). Priser, avtal mm kan variera beroende på ras. 
 
3. Skaffa en försäkring!
 
Det är väldigt viktigt att du redan innan du har fått hem hunden skaffar en försäkring. Vissa försäkringsbolag vill gärna att du har hunden försäkrad inom 4 månaders ålder. Då kan det ingå många bra saker såsom exempelvis täckning av mjölktänder som behöver dras ur, täckning av vissa operationer o.s.v. Du BÖR ha hunden försäkrad, såvida du inte vill lägga pengar själv sedan om olyckan är framme. Exempelvis måste vi låta Iker (vår chihuahua) bli opererad i vardera bakben. Priset för operation per ben ligger på ca 20 - 21 000 kr. Så vi hamnar på ca 40 000. Tur att han är försäkrad, i tid dessutom!
 
4. Köp hunden. Se till att du får papper av ägaren på besiktning av hunden och att hunden är chippad. Hör gärna med ägaren vad hunden ätit för foder. Köp samma! Men är det inte till för just den rasen (om ägaren fuskat lite) kika om du kanske borde gå över sedan till bättre foder. Det är viktigt att hunden får rätt näring mm under uppväxten så att han ej växer för fort, utan att han helt enkelt ska må bra. Kolla gärna så att inte föräldrarna till hunden haft några speciella fel som kan vara ärftliga. 
 
5. Införskaffa de viktigaste sakerna: mat, avmaskningsmedel, hundbädd, hundbajjpåsar, skålar, tandborste, borste mm.
 
Vid inträffad olycka.. Hur skall jag gå tillväga? Vad täcker min försäkring? 
Om det skulle hända något med din hund, hör först med försäkringsbolaget hur du skall gå tillväga, om de täcker möjliga kommande undersökningar, veterinärvård mm.
 
Mat: Håll dig gärna till hundfoder, ge inte vanlig mat (som vi äter). Ibland kan det dock vara bra att ge exempelvis fisk. Du kan undgå en hel del tandsten via rätt sorts mat.
 
Borsta tänderna: därför att hundar behöver god hygien i tänderna som vi. De vill inte ha tandsten så att deras tänder lossnar med tiden. Du slipper även flera dyra veterinärbesök. Använd gärna eltandborste och en tandkräm som är gjord för hundar. 
 
En påminnselse riktat till er som ej plockar upp hundbajs efter eran hund... 
GLÖM INTE PLOCKA UPP EFTER DIN HUND NÄR DU RASTAR DEN! Hela vår gata är i princip "nersketen". Jag förstår inte vad folk har för problem? Plocka upp skiten bara! Har du glömt lortpåse så hämta en eller fråga efter en påse från någon som rastar sin hund i närheten. Jag hade gladeligen lämnat en tom lortpåse till en "påse-lös" hundägare. Har du inte råd med bajjpåsar har du inte heller råd med att ha din hund. Skärpning gott folk.
 
 
Till sist: Njut av stunderna med din nya familjemedlem, skäm bort honom eller henne lite, men se till att vara bestämd och inte låta hunden ta över din roll. Det är du som bestämmer över din hund! Lycka till.
 
Fråga mig gärna om du vill veta mer. Jag har mycket att dela med mig av. Kram /Sandra.